Torstai 18.01.2018
Nimipäivää viettää tänään
Laura
Suomeksi
På Svenska
Aineistohaku, varaus ja uusinta
Olet tässä:  Lohjan kaupunginkirjastoLapset ja nuoretKoulun ja kirjaston yhteistyö › Kampus-alueen yhteistyösuunnitelma

Lapset ja nuoret

Kampus-alueen yhteistyösuunnitelma

 

 

 

  • Pääkirjasto
  • Tytyri
  • Solbrinken
  • Anttila
  • Lukio

 

Kirjastolla on nykyisessä koulussa tärkeä pedagoginen rooli. Se tukee kaikkien aineiden opetussuunnitelman mukaista opiskelua. Kirjastonkäytön opetuksen tavoitteena on että oppijasta kasvaa aktiivinen, itsenäinen kirjastonkäyttäjä ja tiedonhakija, jonka elämään kirjallisuus ja lukeminen luontevasti kuuluvat.

Kirjaston tehtävät koulun opetuksessa jakaantuvat kolmeen osa-alueeseen:

Alakoulu · vuosiluokat 1 - 2

Tavoite:
Kirjasto tutuksi paikaksi. Kirjaston  käytön harjoittelua ja lukemiseen innostamista.

Alakoulu · vuosiluokat 3 - 4

Tavoite:
Kirjastoaineiston ryhmittelyn periaatteet ja tutustuminen kirjaston käyttöjärjestelmään.
Tiedonhankintataitojen alkeet ja asiakaspäätteellä aineiston hakuharjoituksia.

Alakoulu · vuosiluokat 5 - 6

Tavoite:
Kirjaston tietokirjallisuuden ja - aineiston luokituksen perusteet tutuiksi ja kaunokirjallisuuden jako lajityypin mukaan.
Internet ja verkkotiedonhakuihin tutustuminen.

Yläkoulu ·  vuosiluokat 7 - 9

Tavoite:
Tiedonhakutaitojen syventäminen ja perehdyttäminen kirjaston sisäiseen ja ulkoiseen palvelutarjontaan, niin että oppilas osaa käyttää kirjastopalveluja ja osaa itsenäisesti etsiä tietoja ja käyttää erilaisia tiedonlähteitä.
Kirjallisuuden lajituntemusta syvennetään.

Lukio · 1. opintovuoden aikana

Tavoite:
Kirjastonkäyttötaidot osana informaatiolukutaitoa siten, että opiskelija osaa käyttää itsenäisesti erilaisia
tiedonhankintastrategioita ja oppii ymmärtämään tiedonhaun prosessina.
Kirjaston aineistokokoelmat kirjallisuudenopetuksen keskeisenä lähteinä.
 

Olet tässä:  Lohjan kaupunginkirjastoLapset ja nuoretKoulun ja kirjaston yhteistyö › Kampus-alueen yhteistyösuunnitelma
Sivun alkuun